Súkromné hodiny Qi gong (čchi kung – čínske zdravotné cvičenia)

súkromné hodiny qi gong

Pôvod čchi kungu možno vysledovať v starej Číne približne 3 500 rokov pred našim letopočtom. Tradičná čínska medicína ho po približne   1 000 rokoch zaradila ako súčasť svojich základných metód liečenia. Stal sa veľmi populárny  pre jeho zdravotné účinky.

  • Hlavný význam čchi kungu je rozvíjať vitálnu energiu čchi (Qi) človeka.
  • Pomáha zlepšiť a udržať fyzickú kondíciu
  • Zvyšuje imunitu
  • Napravuje poškodenia spôsobené chorobou
  • Vyvažuje tok energie v ľudskom tele
  • Výrazne pomáha pri dýchacích ochoreniach
  • Pôsobí ako výrazný doplnok liečby pri mnohých ochoreniach a úrazoch

 Čchi kung možno zaradiť medzi cvičenia, ktoré okrem výnimiek  nevyžadujú tvrdé tréningové nasadenie, ale možno ich zaradiť k ľahším formám rekreačného cvičenia. Zdravotné účinky čchi kungu sú však ohromujúce. Tento systém bol po tisícročia vyvíjaný v Číne, aby umožnil spevňovať zdravie ľudí, či už pracujúcich, cvičiacich bojové umenia alebo vzdelancov a vládnucej triedy. Urýchľuje liečenie rozličných druhov zranení a chorôb, posilňuje imunitný systém, a je veľmi účinným prostriedkom na boj so syndrómom vyhorenia či trvalej únavy. Výkonnostný šport opotrebováva telo. K tomuto poznaniu už prišli minulé generácie športovcov, ktorý majú v dnešnej dobe mnoho problémov s pohybovým aparátom, či trpia následkami starých zranení. Čchi kung pôsobí priamo na postihnuté orgány a podobne ako Akupunktúra či Akupresúra obnovuje prietoky bioenergie čchi a posilňuje tak jednotlivé časti tela, ako aj psychiku.

  Starší ľudia môžu praktikovať Čchi kung pre jeho špeciálne terapeutické a rehabilitačné vlastnosti. Športovci a ľudia praktikujúci bojové umenia z rozličných štýlov ho môžu takisto praktikovať ako doplnok svojho tréningu pre zlepšenie svojho výkonu a schopností.

Naša myseľ dokáže energiu Qi akumulovať v tele a ovládať ju.

Je to jedna zo základných poučiek zdravotných cvičení Čchi kung. Keď je Čchi nášho tela ale aj nášho životného prostredia slabá, tak je slabá aj naša životná sila. V našom živote, je potrebné vlastniť silnú čchi (bioenergiu), aby sme boli schopný dosiahnuť našich cieľov, mali zdravé deti, vysokú pracovnú výkonnosť…

Čchi kung sa cvičí za viacerými účelmi, a nasledovné zostavy sa možno naučiť jednotlivo alebo ako celý systém cvičení.

Yi Jin Jing Qi Gong

  Yi Jin Jing Čchi kung je šľachovo-svalové cvičenie, ktoré pochádza zo starej Číny. Najstaršie záznamy o tomto cvičení pochádzajú spred 2 000 rokov. Je to cvičenie overené časom, vypracované do posledného detailu, a pôsobiace na viacerých úrovniach tela a energetiky. Patrí medzi štyri základné piliere čínskeho Čchi kung. Skladá sa z dvanástich cvičení, cvičených pomaly a mäkko, s pozornosťou obrátenou na dýchanie. Myseľ riadi pohyb čchi, pozornosť prechádza  z energetických dráh (meridiánov) a vitálnych bodovplynule na jednotlivé pozície tela. Toto cvičenie výrazne pomáha predchádzať ochoreniam vnútorných orgánov, predlžuje život a podporuje intelekt.    

Ba Duan Jin Čchi kung

   Tento Čchi kung je jedným najznámejších v Číne aj Európe. Prekladá sa  ako osem kusov brokátu. Vznikol približne pred 1 000 rokmi počas dynastie Song. Po stáročia je základom čínskej zdravotnej kultúry. Podporuje dýchací a obehový systém, silu končatín, flexibilitu kĺbov a privádza do rovnováhy organizmus ako celok. Pomáha liečiť cievne ochorenia a osteoporózu. Cvičenie je veľmi obľúbené aj v západnom svete pre jeho rýchle výsledky.

Liu Zi Jue Čchi kung

   Je to Čchi kung „šiestich zvukov“, ktorý bol vytvorený pre liečenie vnútorných orgánov. Toto cvičenie u cvičiaceho reguluje nárast a ústup energie čchi, keď pri jednotlivých cvikoch vyslovujeme zvuky XU, HE, HU, SI, CHUI a XI. Vibrácie týchto zvukov posilňujú vnútorné orgány ako pečeň, pľúca, srdce, obličky a ďalšie. Je to cvičenie vhodné pre všetky vekové kategórie, je jednoduché a príjemné.

   Význam pohybov a jednotlivých zvukov pri  Liu Zi Jue – Čchi kung šesť zvukov je v tom, že každý pohyb, či poloha tela a každý zvuk majú vplyv na niektoré z vnútorných orgánov. Harmonizujú ich a dopĺňajú im energiu čchi. Okrem toho pri vizualizácii jednotlivých meridiánov počas cvičenia má schopnosť ich aj prečisťovať.

Yishen Jiuduanjin Čchi kung

Oficiálna cvičebná verzia Čínskej Asociácie zdravotného Čchi kung

   Yishen Jiuduanjin Čchi kung vychádza z učenia o akupunktúrnych dráhach Tradičnej čínskej medicíny. Bol vytvorený majstrami čínskej Asociácie zdravotného Čchi kung na báze poznatkov o prúdení čchi a krvi v tele po takzvaných hlavných a vedľajších dráhach. Bol špeciálne vytvorený pre posilnenie a udržovanie zdravia v každom veku. Úspešne sa používa pri ochoreniach srdca a pľúc.  Možno ho cvičiť aj v sede na stoličke, tým je toto cvičenie mimoriadne vhodné aj pre seniorov, ktorý už nedokážu pevne stáť na nohách.

Lao Gong Čchi kung

   Toto cvičenie je zamerané na získanie a zosilnenie pocitu čchi v rukách, dlaniach, je to cvičenie pre silný základ ďalších Čchikungových cvičení, skladá sa zo šiestich pozícií, a je zo všetkých uvedených zostáv najjednoduchší na cvičenie, no zároveň je pre cvičiacich jeden z najzaujímavejších.

Wu Xing Čchi kung

   Tento Čchi kung piatich elementov (hybateľov) veľmi výrazne dopĺňa a vyvažuje pomer piatich elementov v tele (oheň, zem, kov, voda, drevo), čím výrazne pomáha zlepšovať psychický aj fyzický stav človeka pri ochoreniach. Ľudia, ktorý majú silnú nerovnováhu týchto piatich prvkov vo svojom tele, by mali určitý čas precvičovať celú zostavu pravidelne. Nevyžaduje žiadne špeciálne vedomosti, pohyby sú nenáročné a cvičenie je vhodné pre všetky vekové kategórie. Jedná sa o starý tradičný Čchi kung.

Viac informácií nájdete na našej stránke www.selfinsight.eu

Peter Filo MMA